Thursday, October 23, 2014

Apa yang anda faham tentang sukarelawan?

Akhir-akhir ini, aktiviti-aktiviti sukarelawan kian popular di kalangan masyarakat. Aktiviti kesukarelawan ini digerakkan oleh pelbagai agensi kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), institusi  malah juga individu. Bertepatan dengan apa yang pernah disuarakan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi tentang pembentukan modal insan yang berkualiti dan bermanfaat. 

Bahkan kini, Perdana Menteri YAB Dato Seri Najib Razak juga mempunyai pandangan yang sama dan beliau telah merealisasikan hasrat ini dalam pelbagai bentuk program seperti IM4U. Bahkan syarikat-syarikat korporat juga telah menzahirkan sokongan dengan membiayai sebahagian daripada usaha ini.

Walaupun berbeza target kumpulan sasar, tapi matlamatnya hampir sama iaitu memupuk semangat sukarelawan, kerjasama, toleransi, kebersamaan dan kepeduliaan antara sukarelawan dan komuniti. Ada yang menyisakan sedikit kesempatan mereka dengan berjalan di malam hari untuk mengagihkan selimut dan makanan kepada 'homeless', ada pula yang meredah belantara yang tebal untuk bersama dengan masyarakat Orang Asli dan meraikan mereka, bahkan ada yang menyempatkan diri setiap hujung minggu untuk ziarah rumah orang-orang tua dan anak yatim. 

Tapi apa yang utama dalam setiap perkerjaan yang kita lakukan adalah niat. Nabi Muhammad SAW juga bersabda :

عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ” إنما الأعمال بالنيات , وإنما لكل امرئ ما نوى , فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله , ومن كانت هجرته إلى دنيا يصيبها و امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه “- متفق عليه –

Dari Amirul Mukminin Abu Hafsh, Umar bin Al-Khathab radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : “Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Segala amal itu tergantung niatnya, dan setiap orang hanya mendapatkan sesuai niatnya. Maka barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya itu Karena kesenangan dunia atau karena seorang wanita yang akan dikawininya, maka hijrahnya itu kepada apa yang ditujunya”.

[Diriwayatkan oleh dua orang ahli hadits yaitu Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Mughirah bin Bardizbah Al Bukhari (orang Bukhara) dan Abul Husain Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaburi di dalam kedua kitabnya yang paling shahih di antara semua kitab hadits. Bukhari no. 1 dan Muslim no. 1907]

Sehebat apa pun program yang kita ikuti bahkan kita laksanakan, yang terpenting adalah niat. Bilamana niat itu kerana riak dan kesombongan, maka sia-sialah usaha yang dilakukannya kerana tidak kerana Allah. Tapi, sekecil apa pun perkara yang kita kerjakan tapi kerana Allah, maka nilaian amat tinggi di sisi Allah.

Maka dengan itu, kami menyeru setiap sukarelawan di luar sana, perbetulkanlah niat kita agar apa yang kita kerjakan ini mendapat redha dari Allah.








No comments:

Post a Comment