Monday, November 3, 2014

Program Ziarah & Anak Angkat ke Perkampungan Orang Asli Sg Peria, Kampar

Alhamdulilah, Program Ziarah & Anak Angkat ke Perkampungan Orang Asli Sg Peria, Kampar pada 31 Oktober - 2 November telah berjaya disempurnakan dengan jayanya. Program kali ini ditunjangi oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), dan pertubuhan selaku penyelaras sukarelawan.  Dengan kekuatan seramai 35 orang sukarelawan & pengiring dari Kolej Perubatan Di Raja Perak (RCMP-UniKL), program ini dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti sepanjang 3 hari 2 malam tersebut yangmana didominasi oleh program berasaskan kesihatan komuniti dan kesihatan asas.

Program kali ini lebih mencabar bagi setiap peserta di mana pada hari pertama iaitu sepanjang perjalanan ke Kampung Orang Asli (KOA) Sg Peria, peserta diuji dengan hujan yang lebat sepanjang perjalanan dengan jarak pandang terbatas, jalan yang ditenggelami air dan air sungai yang naik. Walau kedatangan mereka disambut dengan langit yang meratapi bumi, kehangatan dan semangat membara jelas terpancar di setiap sukarelawan.

Kedatangan sukarelawan disambut baik oleh penduduk kampung yang menanti dalam penuh sabar dan dialu-alukan dengan pemakaian selundang (dari daun kelapa). Para sukarelawan diagih-agihkan kepada 23 buah keluarga angkat. Pada awalnya, kami difahamkan hanya separuh keluarga yang sudi tapi alhamdulilah Allah berkehendak lain dengan jumlah keluarga angkat yang terlibat mendadak naik. Salah seorang penduduk kampung menyatakan, " sebelumnya sudah ada program anak angkat tapi  saya tidak bersedia untuk menerima anak angkat dan begitu juga penduduk lain, tapi kali ini kami merasakan kelainan dan merasakan untuk bersama dan meraikan kedatangan  anak angkat".

Dengan berkonsepkan kebersamaan, para sukarelawan dituntut untuk meraikan keluara angkat mereka dengan sebaik mungkin selaras dengan tujuan kedatangan mereka untuk meraika penduduk kampung. Di samping itu, program ziarah kali ini juga didominasi oleh aktiviti berasaskan kesihatan komuniti dan kesihatan asas serta diserikan dengan slot fisioterapi seperti refleksiologi dan ceramah fisotrapi.

Dengan menampilkan kelainan, sukarelawan telah meraih simpati penduduk kampung dengan kesungguhan sukarelawan dalam ziarah kali ini. Aktiviti sukaneka juga banyak melibatkan anak angkat dan keluarga angkat, aktiviti seperti ini secara tidak langsung telah mengukuhkan lagi kebersamaan antara mereka.

Datangnya sukarelawan disambut dengan langit yang meratapi bumi tapi kepulangan mereka ditangisi oleh keluarga angkat. Bilamana seseorang menghargai dan menghormati  orang lain, orang lain juga akan menghargai dan menghormati kembali orang tersebut. Di ucapan perpisahan, tok bathin berpantun kepada perserta dan disambut balik oleh wakil yang ada. Ternyata, di dalam kesusahan pasti ada peluang untuk kembali berbakti.
















































No comments:

Post a Comment