Thursday, November 6, 2014

AL haqq bilaa Nidzoom, yaghlibu al Baatil bi nidzoom

Konsep " AL haqq bilaa Nidzoom, yaghlibu al Baatil bi nidzoom" Di dalam Aktiviti Dakwah dan Kebajikan Masyarakat Orang Asli.

Di dalam usaha untuk merencanakan dan merancakkan pelbagai aktiviti dakwah dan kebajikan (ADK) bagi Masyarakat Orang Asli (MOA) sudah pasti memerlukan satu perancangan yang rapi. Tidak semudah kita melaksanakan ADK bagi masyarakat di bandar yang pertuturan bahasa hariannya sama dengan kita, pemakanan dan juga gaya hidup yang sudah serasi dengan kehidupan di bandar mahupun di persisiran bandar. Sepanjang penglibatan kami dalam ADK bagi MOA, kami dapati terdapat beberapa faktor dari sudut bahasa suku kaum, adat resam, penerimaan MOA terhadap masyarakat luar ke KOA dan beberapa faktor yang lain perlu diambil kira dan diperhalusi sebelum sesuatu ADK boleh dilaksanakan. 

Justeru itu, kami telah mengenal pasti beberapa strategi perlu digariskan sebagai panduan untuk melaksanakan sesuatu misi ADK samada berbentuk jangka masa pendek mahupun jangka masa panjang. Di antara strategi-strategi dan juga pendekatan yang kami telah adaptasikan ialah seperti berikut:- 
1. Konsep "smart partnership" ; 
2. Multi Level Marketing ("MLM"); 
3.Garis Panduan Pemilihan/Pelaksanaan Modul yang standard; 
4. "Networking" yang mantap dan luas; 
5. Kesinambungan hubungan ukhuwwah yg dijalinkan/hubungan yang baik dgn MOA; 
6. Adunan kepelbagaian kepakaran; 
7. Fleksibel; dan 
8. Menjiwai setiap ADK yang dilaksanakan. 

Apa pun strategi-strategi yang kami gariskan tetapi kata kunci yang kami WAJIB pegang dan paling ASAS ialah NIAT yg IKHLAS, semata-mata kerana Allah SWT. 

In shaa Allah kami akan memperincikan satu persatu strategi-strategi yang telah kami gariskan pada masa akan datang. Kami amat terbuka dan sangat mengalu-alukan dari semua pihak untuk sama-sama menilai dan memberikan sumbang saran mahupun ide yang membina bagi memantapkan lagi strategi untuk ADK bagi MOA. 

Sekian 


#sedang membuat persiapan untuk Program Mahabbah Outreach (7-9 Nov. 2014 bertempat di KOA Kg Pisang, Sg. Siput, Perak) anjuran bersama KPTM, MRA Pusat, MRA Perak, COMRADE IIUM, JAIPk, JAKIM, JAKOA dan Sukarelawan Medical Team dari UniKL RCMP. 





No comments:

Post a Comment