Monday, September 30, 2013

Ziarah Mahabbah ke KOA Suluh

Alhamdulilah, sekumpulan 39 orang mahasiswa/mahasiswi Kolej Perubatan Diraja Perak -UniKL dan Universiti Selangor (UniSel) telah bergabung tenaga untuk meraikan dan menjayakan Program Ziarah Mahabbah ke Perkampungan Orang Asli Hulu Kinta, Perak pada 27-29 September 2013. Mereka terdiri daripada pelbagai latar belakang jurusan pendidikan antaranya radiografi, farmasi, fisioterapi, teknologi maklumat (UniSel), dan Bahasa Inggeris (UniSel).

Walaupun sebahagian besar peserta mengakui ini adalah pengalaman pertama mengikuti program seperti ini tapi segala-galanya dipermudahkan dengan semangat "Kerana Allah" (Lillahitaala). 

Atas nama dakwah juga, kesemua peserta bergabung tenaga untuk kembali menjaling tali-tali silaturahmi di antara masyarakat Orang Asli dan masyarakat luar. Pelbagai aktviti telah dirancang dan disempurnakan oleh adik-adik peserta ini antaranya solat berjemaah, makan bersama, ziarah rumah ke rumah, sukaneka, slot kebersihan diri, kelas asas fardu ain dan solat untuk adik-adik Orang Asli, persembahan malam penghayatan Islam dan gotong royong. Di samping itu, mereka juga turut mengagihkan pakaian-pakaian bekas kepada penduduk.

Mereka datang dengan keghairahan berbakti, tapi pulang dengan kerinduan yang mendalam. Semoga hati-hati ini terus kembali untuk berbagi sedikit kasih dan sayang serta prihatin terhadap masyarakat Orang Asli. Atas jasa anda, hanya Allah jua yang mampu menilai dan membalasnya. InsyAllah

solat berjemaah

sayet-sayet
peace yoooo
AJK sukaneka bermesyuarat
standing banner dan banner
persiapan terakhir sebelum mengendalikan aktiviti
sukaneka
latihan amali berwudu' dan azan
AJK makanan
bergambar sebelum berpisah
salam-salaman
salam-salaman
bergambar bersama

1 comment: