Sunday, January 27, 2013

Ihya' Jumaat

Alhamdulilah, solat fardu Jumaat dapat disempurnakan sepertimana minggu-minggu sebelumnya di Surau Nurul Hikmah KOA Tonggang.Selain kewajipan dalam melaksanakan ibadah kerana Allah, solat Jumaat atau lebih dikenali sebagai Ihya' Jumaat adalah proses pembelajaran dan penghayatan yang berterusan untuk masyarakat Orang Asli. Dengan harapan, kelak mereka mampu mendirikan solat Jumaat dengan upaya dan tenaga masyarakat sendiri. InsyAllah.

Ihya' Jumaat bukan hanya sebatas menghidupkan solat fardu Jumaat, bahkan turut diisikan dengan pelbagai kegiatan keagaamaan seperti kelas fardu Ain yang dikendalikan oleh Sekolah Rendah Agama Rakyat (SRAR) An Nikmah dan turut diselitkan dengan makan tengah hari bersama yang dijalankan secara gotong royong oleh masyarakat OA khasnya ibu-ibu rumahtangga. Di sela-sela masa yang ada, biasanya ada diskusi dan perbincangan di antara mubaligh JAIPk, JAKOA, JAKIM atau masyarakat itu sendiri dalam mengangkat persoalan yang dihadapi oleh masyarakat.

Dalam menghidupkan Ihya' Jumaat, pihak Pusat Dakwah & Kebajikan OA Hulu Kinta berharap dapat diperluaskan Ihya' Jumaat di beberapa KOA yang lain dengan tenaga pendakwah dan sukarelawan agar syiar keindahan Islam dapat dirasakan bersama.

Khutbah Jumaat


Salaman

Tabung Surau

Ong Teh (Minum teh) ba'da Jumaat

Kelas Fardu Ain SRAR An Nikmah

No comments:

Post a Comment