Friday, February 15, 2013

Kelas Memasak

Alhamdulilah pada 7 Februari 2013, Pertubuhan Kebajikan Wanita Islam Orang Asli Perak buat julung-julung kalinya telah berjaya mengadakan kelas memasak di perkampungan Orang Asli Tonggang. Pertubuhan Kebajikan Wanita Islam Orang Asli Perak adalah merupakan rakan kerja baru dan sayap kanan untuk Pusat Dakwah & Kebajikan OA Hulu Kinta memandangkan berkongsi ideologi dan matlamat yang sama.

Ustazah Nor Ashikin Bt Ismail, selaku Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Wanita Islam Orang Asli Perak bersama kepimpinan Ahli Jawatan Kuasa (AJK) yang lain telah melakukan terobosan baru dalam memantapkan kemandirian dan ekonomi Orang Asli. Dengan mensasarkan golongan suri rumah dan golongan wanita, kelas memasak  yang dianjurkan berjaya menarik seramai 25 orang peserta yang terdiri dari pelbagai lapisan usia. 

Kelas memasak ini adalah merupakan asas kepada persiapan dan kemandirian ekonomi sampingan yang mampu dijana kelak oleh setiap keluarga Orang Asli. Kelas memasak ini diketuai oleh Ustazah Nur Hidayah selaku Chef Utama pada hari tersebut dengan tema masakan adalah kek cokelat. Dengan sedikit demontrasi yang ditunjukkan, para peserta dapat mengikutinya dengan baik.

Selain kelas memasak, acara pada hari itu turut diselitkan dengan tazkirah keluarga sementara menunggu kek masak dan siap dihidangkan.

InsyAllah, Pertubuhan Kebajikan Wanita Islam Orang Asli Perak turut mensasarkan Usaha Kecil & Sederhana (UKS) sebagai matlamat terdekat dengan kerjasama Pusat Dakwah & Kebajikan OA Hulu Kinta bersama dengan pertubuhan dan agensi-agensi lain.




No comments:

Post a Comment